maandag 30 januari 2012

Bijna vijftig jaar oud - Nearly fifty years old

Welkom, 
 ~~~~
 Welcome,


 Kijk nou toch eens, wat ik altijd heb weten te bewaren, ondanks tien verhuizingen (tot nu toe). Mijn eerste breiwerkje, gerstekorrel, omgehaakt met een lusje voor een knoopje uit moeders knopendoos. Dat was een rond trommeltje van  Tjoklat Camée Pastilles, met die dame op het deksel, weet je het nog?
 Afijn, er moest een flanellen lapje worden gefestonneerd of in ieder geval sierlijk afgewerkt, waarna dat met een bandje van gehaakte lossen in het lapje werd vastgezet. Ziedaar het naaldenboekje, zoals Juffrouw Nuyten het noemde. Zij was mijn gruwelijk strenge (ook handwerk)juf in de tweede klas lagere school in Gorinchem. 
Dat was in 1962, tevens het jaar dat de jonge Mevrouw Zondagssteek voor het eerst ernstig last kreeg van de wolkolder, waarvan de foto bij mijn profiel  het bewijs is


 zowel van de naamgeving ~ Zondagssteek ~  als van die breikoorts: op zondag, in mijn Communiejurk, brei-koortsachtig in de weer met een bol uitgehaalde wol van een trui van mijn broer.
Maar hier begon het dus op school mee:



The pictures above show my first knitting project, a pin (and needle) keep; made nearly fifty years ago in 1962, at school and I managed to keep it safely, despite the ten removals in the fifty years that followed till today. 
It was also the year that ~ De Zondagssteek ~ in fact was established.

 ******* 

 Nu ik toch bezig ben om al mijn oude, bewaarde, 'nuttige handwerken' op te duikelen en te tonen,  wil ik ook nog even de handwerkzak laten zien, die als eerste gemaakt moest worden in de eerste klas MMS (1967), waar we handwerkles kregen van Zr. Florentia, een schat van een non, maar ze was ook streng, die ons ontzettend veel heeft geleerd over allerlei handwerktechnieken, waar ik nu nog steeds profijt van heb.
We kregen een lap borduurstof ( wat een kléúr...), katoen voor de voering, een rits, borduurgaren en maak er maar wat moois van. Initialen en klasnummer moesten er ook op komen (bijna onleesbaar), naast allerlei verschillende borduursteken in de vakken. Kijk maar:

J W (mijn initialen)
 1A (mijn klas)
 

In the first year at  high school we had to sew our own needlework bag. We got fabrics to embroider (look at that colour...), the lining fabric, a zipper and stitchery yarn and  that was it. Start designing, counting, sewing and don't forget to stitch your initials and class number. Mine are J W, class 1 A, back in 1967.
The needlework teacher was a nun, a sweet, but fairly strict lady, who taught us a tremendous lot on the various needlework techniques.

 *******

Fijne avond en tot morgen; dan kom ik uit de lappenkast, in het kader van 'Winkelen in eigen kast'.
Groetjes!
~~~~
 Enjoy your day or evening and see you tomorrow. Then I will have my 'coming out' in the 2012 challenge I joined, called 'Shopping from your own closet'.
Cheers!

10 opmerkingen:

  1. We did not get handwork lessons in school here. We did have to take Home Economics where they taught sewing (using a sewing machine) and cooking. I am not sure that they even require those courses at school any more. I enjoy seeing the things you have made, in the past and in the present.
    Looking forward to your 'shopping from your closet' project.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je dat nog hebt. Het borduurwerk is nog steeds mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig handwerk, en wat een mooie foto

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wonderful little momentos!! Such fine work!!

    Blessings

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je die nog hebt! Hier is alles weg, ook mijn drielagige helemaal met de hand genaaide petticoat! Met Engelse naden! Wat kunnen sommige mensen je toch fantastisch inspireren! Fijn dat jij er zo een hebt gehad! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om dit te zien. Het handwerken zat er toen al in.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  7. How very lovely ... what treasures these are ... have a lovely day

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah, wat geweldig! Vooral dat naaldenboekje is toch een superkostbaar bezit?
    En ja, ook ik herinner me die vreselijk strenge handwerkjuf van vroeger. Er was niet gauw iets goed. Gelukkig hebben we uiteindelijk niet de moed verloren om iets te maken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kende deze spullen al maar het verhaal nog niet ( of ben ik zo lek als een vergiet en het vergeten? sorry...) Superleuk hé; en lief. En wat goed dat je ze altijd hebt gehouden. Ik heb geen draad aan creativiteit uit die tijd. En die zwart foto.....onbetaalbaar!
    Liefs,
    Stel
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen